کالیبراسیون دتکتورهای گاز

calgaz

کالیبراسیون دتکتورهای گاز

کالیبراسیون دتکتورهای گاز : دتکتور گاز دستگاهی است که وجود گازها را در یک منطقه ، اغلب به عنوان بخشی از یک سیستم ایمنی تشخیص می دهد. این نوع تجهیزات برای تشخیص نشت گاز و ارتباط با سیستم کنترل استفاده می شود تا بتوان یک فرآیند را به طور خودکار خاموش کرد.

یک دتکتور گاز می تواند زنگ خطر را برای اپراتورهای ناحیه ای که نشت در آن اتفاق می افتد به صدا درآورد و به آنها فرصت خروج را بدهد. این نوع دستگاه ها اهمیت زیادی دارند زیرا گازهای زیادی وجود دارند که می توانند برای زندگی ارگانیک مضر باشند ، مانند انسان یا حیوان.

از دتکتورهای گاز می توان برای تشخیص گازهای قابل احتراق ، قابل اشتعال و سمی و کاهش اکسیژن استفاده کرد. این نوع دستگاه به طور گسترده ای در صنعت استفاده می شود و می تواند در مکان هایی مانند سکوهای نفتی برای نظارت بر مراحل تولید و فناوری های نوظهور مانند فتوولتائیک یافت شود. آنها ممکن است در اطفاء حریق استفاده شوند.

تشخیص نشت گاز فرآیند شناسایی نشت گازهای خطرناک توسط حسگرها است. این سنسورها معمولاً از یک هشدار شنیداری برای هشدار به افراد در هنگام تشخیص گاز خطرناک استفاده می کنند. سنسورهای رایج شامل سنسورهای نقطه مادون قرمز ، سنسورهای اولتراسونیک ، سنسورهای گاز الکتروشیمیایی و سنسورهای نیمه هادی است.

به تازگی از سنسور های تصویر برداری مادون قرمز استفاده شده است. همه این سنسورها برای طیف وسیعی از کاربردها استفاده می شوند و می توانند در کارخانه های صنعتی ، پالایشگاه ها ، تاسیسات تصفیه فاضلاب ، وسایل نقلیه و خانه ها یافت شوند.

کالیبراسیون دتکتورهای گاز

هنگامی که آشکارساز گاز مدل SC111/112 به طور کلی بر قدرت نظارت می کند ، مدت زمان شروع به کار اولیه ۱ دقیقه طول می کشد و توسط SC111 مشاهده می شود که در طی آن “PU” را نشان می دهد. این امر به منظور تثبیت سنسور انجام می شود ، در صورت عدم وجود گاز در سنسور ، صفحه نمایش باید “۰” را بخواند. اگر این اتفاق نیفتاد ، در بخش عیب یابی به کتاب دستی مراجعه کنید.

  1. اطمینان حاصل کنید که SC111 حداقل به مدت ۱ ساعت تثبیت شده است و هیچ گاز قابل احتراق در سنسور وجود ندارد. زمانی که قرائت در مقدار پایین تثبیت شود ، یک صفر واقعی به دست می آید.
  2. آهنربا را روی آرم General Monitors در بدنه سطحی قرار دهید. ‘ -‘ ابتدا بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود تا نشان دهد که آهنربا به درستی قرار گرفته است. سپس صفحه نمایش شروع به چشمک زدن می کند. پس از مجموع ۹ ثانیه “AC” نمایش داده می شود که نشان می دهد دستگاه در کالیبراسیون خودکار است ، سپس آهن ربا را بردارید.
  3. برای اعمال گاز ۵۰ L LEL (+/- 5)) به سنسور ، از محفظه تصفیه یا کالیبراسیون قابل حمل عمومی مانیتورها استفاده کنید. هنگامی که SC111 این گاز را تشخیص می دهد ، CP را نشان می دهد ، این بدان معناست که “CP” = CALIBRATION IN PROGRESS
  4. قبل از خارج کردن گاز صبر کنید تا “CC” نمایش داده شود. این به طور معمول کمتر از ۲ دقیقه طول می کشد ، ‘CC’ = CALIBRATION COMPLETE
  5. هنگامی که گاز از سنسور پراکنده می شود ، SC111 حالت CALIBRATION را ترک کرده و به حالت پایش معمولی باز می گردد. هنگامی که گاز پراکنده می شود ، صفحه نمایش باید “۰” را بخواند.
    اگر موارد فوق مطابق توصیف رخ نداد و کد متفاوتی نمایش داده شد..به قسمت TROUBLESHOOTING بروید.

پس از انجام کالیبراسیون روی آشکارساز گاز SC111/112 ، سپس به بررسی کالیبراسیون ادامه می دهید:

  1. آهن ربا را روی لوگوی مانیتورهای عمومی قرار دهید ، نماد ” -” سه ثانیه نمایش داده می شود و سپس شروع به چشمک زدن می کند
  2. آهن ربا را بردارید و صفحه نمایش غلظت گاز را در سنسور چشمک می زند. خروجی آنالوگ بدون در نظر گرفتن غلظت گاز در سنسور در ۱.۵mA نگه داشته می شود.
  3. اگر گاز در مدت ۶ دقیقه اعمال نشود ، خروجی آنالوگ به 0mA کاهش می یابد و صفحه نمایش “F2” را می خواند. برای بازیابی از این موقعیت ، آهن ربا را روی لوگوی مانیتورهای عمومی جایگزین کنید ، مرحله ۱ و ۲ را تکرار کنید و سپس در بازه زمانی به مرحله ۴ بروید.
  4. گاز را با ۵۰ L LEL به سنسور اعمال کنید. توجه داشته باشید که قرائت گاز در ۵۰ +/- ۵ sett ته نشین می شود. اگر پاسخ نهایی خارج از این حد باشد ، کالیبراسیون کامل مورد نیاز است.
  5. توجه: سنسور باید حداقل دو دقیقه قبل از ورود به حالت کالیبراسیون در معرض هوای تمیز قرار گیرد.
  6. صفحه نمایش همچنان به چشمک زدن ادامه می دهد و خروجی آنالوگ در ۱.۵ میلی آمپر باقی می ماند تا زمانی که گاز خارج شود و سطح سنسور به کمتر از ۳٪ LEL برسد. سپس نظارت عادی از سر گرفته می شود (یعنی صفحه نمایش خوانایی مداوم می دهد و خروجی آنالوگ از غلظت گاز در سنسور پیروی می کند)

کالیبراسیون دتکتور های گاز: BW Killark Gas Point

کالیبراسیون BW Gas Point را می توان در هر زمان در طول عملیات عادی به جز دوره خودآزمایی (از ۱۰ دقیقه قبل از خودآزمایی تا تکمیل خودآزمایی) اجرا کرد. فناوری های BW یک گاز کالیبراسیون درجه یک ، گازهای با NIST (موسسه ملی استانداردها و فناوری)

شروع کالیبراسیون:

دکمه خارجی را فشار دهید و نگه دارید تا LCD تنظیمات زنگ هشدار را نشان دهد ، دکمه را نگه دارید تا صفحه CAL (تقریبا ۵ ثانیه) خوانده شود و سپس دکمه را رها کنید.

-خروجی ۴-۲۰ میلی آمپر در طول کالیبراسیون ۳ میلی آمپر خواهد بود. کالیبراسیون نقطه گاز باعث ایجاد هشدارهای غلط در کنترلر نمی شود

– در این مرحله: اولین مانیتور LCD زنگ پایین و بالا (تقریبا ۸ ثانیه) را نشان می دهد ، بعد نماد CAL به مدت ۳ ثانیه روشن می شود ، نوع گاز به طور مداوم نمایش داده می شود و نور پس زمینه فعال می شود.

صفر خودکار:

نقطه گاز سپس یک سطح صفر ، سنسورهای قابل احتراق و سمی را اندازه گیری می کند. در صورت وجود گاز زمینه ، سنسور را صفر کنید ، راه اندازی مجدد دنباله کالیبراسیون ۳۰ تا ۶۰ ثانیه طول می کشد.

– در صفحه نمایش ، صفحه نمایش عددی ۰۰ را می خواند ، راهنمای خودکار صفر چشمک می زند ، مانیتور گاز به طور مداوم نمایش داده می شود.

دهانه خودکار:

سرپوش را وارد کنید و گاز را روی سنسور به مدت تقریبا ۲ دقیقه (آمونیاک ۵ دقیقه) قرار دهید
هنگامی که شمارش معکوس (۳۰۰ تا ۰۰) شروع می شود ، فاصله کامل می شود ، گاز را قطع کنید

– در صورت خرابی دهانه: سیلندر گاز کالیبراسیون مورد استفاده و غلظت مورد انتظار را بررسی کنید. در صورت نیاز ، سیلندر را تعویض کرده و/یا مقدار مورد انتظار گاز cal را تغییر دهید ، مجدداً کالیبره کنید

– سنسور اکسیژن ، از گاز کالیبراسیون هوای خالص (۲۰.۹ O O2) در صورت کمبود و غنای جو استفاده کنید.

– روی صفحه نمایش: نمایشگر عددی مقدار گاز کالیبراسیون مورد انتظار را نشان می دهد ، نماد سیلندر گاز چشمک می زند ، چراغ های راهنمای دهانه ، نوع گاز به طور مداوم نمایش داده می شود . پس از کالیبراسیون موفق ، نقطه گاز به طور خودکار به حالت عادی بر می گردد و میزان فعلی (ppm یا٪) را نمایش می دهد حاضر.

توجه: روش کالیبراسیون آشکارسازهای گاز ممکن است از فروشنده به فروشنده تغییر کند

منبع : https://instrumentationtools.com/calibration-of-gas-detectors/

۱ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

برچسب ها:

Translate »