فلومتر حرارتی (Thermal Flowmeter )

فلومتر حرارتی

فلومتر حرارتی (Thermal Flowmeter)

تامین و فروش برند های فلومتر حرارتی (Thermal Flowmeter ) : یوکوگاوا YOKOGAWAروزمونت ROSEMOUNTاندرس هاوزر Endress+Hauserای بی بی ABBزیمنس SIEMENSهانیول HONEYWELL

فلومتر حرارتی از خواص حرارتی سیال برای اندازه گیری جریان سیال در جریان لوله یا مجرای استفاده می کنند. در یک فلومتر معمولی ، مقادیر اندازه گیری گرما در بخاری سنسور اعمال می شود. مقداری از این گرما در جریان مایعات از بین می رود. با افزایش جریان ، گرمای بیشتری از بین می رود. مقدار گرمای از دست رفته با استفاده از اندازه گیری دما در سنسور حس می شود. فرستنده از جریان ورودی و اندازه گیری دما برای تعیین جریان سیال استفاده می کند. بیشتر دبی سنجهای حرارتی برای اندازه گیری جریان گاز استفاده می شوند. دبی سنجهای حرارتی ۲٪ از فروش جهانی فلومترها را به خود اختصاص داده اند .

فلومتر حرارتی (Thermal Flowmeter )

مقدار گرمای از دست رفته از سنسور بستگی به طراحی سنسور و خصوصیات حرارتی سیال دارد. خصوصیات حرارتی سیال با توجه به فشار و دما متفاوت است ، اما این تغییرات معمولاً در بیشتر کاربردها اندک است. در این کاربردها که خصوصیات حرارتی سیال در حین کار واقعی شناخته شده و نسبتاً ثابت است. می توان از دبی سنجهای حرارتی برای اندازه گیری دبی جرم سیال استفاده کرد زیرا اندازه گیری جریان حرارتی به فشار یا دمای سیال وابسته نیست.

در بسیاری از کاربردها ، خصوصیات حرارتی سیال می تواند به ترکیب مایع وابسته باشد. در این کاربردها ، ترکیب متفاوت مایعات هنگام کار واقعی می تواند بر اندازه گیری جریان حرارتی تأثیر بگذارد. بنابراین ، برای جریان سنج حرارتی مهم است که ترکیب سیال را بداند تا بتوان از فاکتور کالیبراسیون مناسب برای تعیین دقیق میزان جریان استفاده کرد.

با توجه به این محدودیت، معمولاً از جریان سنجهای حرارتی برای اندازه گیری جریان گازهای خالص استفاده می شود. تهیه کنندگان می توانند اطلاعات مناسب برای کالیبراسیون را برای سایر مخلوط های گازی فراهم کنند . اما دقت فلومترسنج حرارتی بستگی به مخلوط گاز واقعی همان مخلوط گاز مورد استفاده برای اهداف کالیبراسیون دارد.


نحوه استفاده از دماسنج حرارتی

جریان سنجهای حرارتی بیشتر برای اندازه گیری جریان انبوه گازهای تمیز مانند هوا ، نیتروژن ، هیدروژن ، هلیوم ، آمونیاک ، آرگون و سایر گازهای صنعتی استفاده می شوند. مخلوط ، مانند جریان دودکش ها و جریان بیوگاز ، می توانند در صورت شناخته شدن ترکیب آنها اندازه گیری شوند. مزیت این فناوری وابستگی آن به خواص حرارتی تقریباً مستقل از چگالی گاز است. در اندازه گیری جریان گازها با ترکیب ناشناخته و / یا متغیر ، مانند گازهای حاوی هیدروژن و سایر مخلوط ها که می توانند به طور نامتناسب در اندازه گیری جریان سنج حرارتی تأثیر بگذارند ، مراقب باشید.

از فلومتر های حرارتی می توان برای گازهای تمیز ، بهداشتی و خورنده که خصوصیات حرارتی سیال در آنها شناخته شده است استفاده کرد. دبی سنجهای حرارتی معمولاً برای اندازه گیری گازهای خالص از قبیل آزمایش های آزمایشگاهی و تولید نیمه هادی استفاده می شوند. آنها همچنین می توانند در گیاهان شیمیایی و پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرند که خصوصیات حرارتی گاز مشخص شود. با توجه مناسب به مصالح ساختمانی ، می توان جریان گازهای خورنده مانند کلرید هیدروژن و سولفید هیدروژن را اندازه گیری کرد.
صنایع مورد استفاده

به منظور بزرگی از این موارد در صنایع نفت و گاز ، نیرو ، شیمیایی ، آب و زباله ، فلزات و معدن ، مواد غذایی و آشامیدنی ، خمیر کاغذ و کاغذ ، داروسازی و نساجی استفاده می شود.
هشدارهای کاربردی برای دماسنجهای حرارتی

جریان سنج های حرارتی نباید روی مایعات ساینده اعمال شوند زیرا می توانند به سنسور آسیب برساند. مایعاتی که سنسور را می پوشانند می توانند رابطه بین خصوصیات حرارتی سیال و اندازه گیری را تغییر داده و بر اندازه گیری جریان اثر منفی بگذارند. پوشش گسترده می تواند حسگر را غیرفعال کند ، مگر اینکه سنسور به طور مرتب تمیز شود. این می تواند تعمیر و نگهداری در ارتباط با این جریان سنج ها را افزایش دهد.

متفاوت بودن درصد اجزای خاص که دارای خواص حرارتی مختلف از مقادیر کالیبره شده هستند می تواند باعث شود فلومترهای حرارتی بسیار نادرست شوند. به عبارت دیگر ، جریان سنجهای حرارتی معمولاً برای کاربردهایی با مایعات مناسب نیستند که دارای ترکیب متفاوت و اجزای ناشناخته هستند. با این حال ، در برخی از برنامه ها ، جریان سنجهای حرارتی می توانند با دقت معقول اندازه گیری کنند که جریان جریان شامل اجزای دارای خصوصیات حرارتی مشابه باشد.

منابع ترجمه : https://inakopersada.com/products/instrumentation/flow/termal-flow-meter

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصول لطفا  با ما تماس بگیرید

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

Translate »